Desatero

28. 08. 2014 10:37:08
Zeleným ( ať již aktivistům, ekologům či politikům) je často vytýkáno, že nemají žádné morální zásady, kterých by se drželi, že zkrátka stále nikdo nevymyslel nic lepšího než biblické desatero.

Desatero má údajně tu výhodu, že se na něm shodnou velká monoteistická náboženství, která zahrnují více jak polovinu obyvatel Země. Starozákonní desatero je jistě zajímavé jako dokument a může se prý považovat za morální základ evropské civilizace. Je to opravdu tak ? A jaké je jeho znění ? Je podivné, že se vyskytuje v Bibli dvakrát; dokonce přímo v Zákoně Mojžíšově, a že má částečně jiné znění – vykazuje odchylky a variace! A ještě podivnější je, že katolický katechismus toto desatero změnil. Přikázání druhé (Nezobrazíš si Boha) totiž sama katolická, ale i pravoslavná církev nedodržuje. Dekalog rozhodně platil a platí pro vyznavače judaismu. Je však stále ještě platný pro pro běžného Evropana? Mnohé zásady v něm obsažené jsou dnes trestné (otrokářství, trestání potomků za hříchy rodičů). Jiné zásady se nedodřují (šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci), ale za hřích se pětidenní pracovní týden přece nepovažuje. Některé morální apely, a to nejen pro křesťany, najdeme až v Novém zákoně a biblické desatero je tedy nemůže obsahovat. Držet se proto zuby nehty Starého zákona (např. J. Heller, "Desatero, úvod a výklad", in: J. Heller – M. Mrázek, Zákon a Proroci, Kalich: Praha 1984, str. 8-70. ) a sofistikovaně vysvětlovat jeho platnost pro dnešní dobu, se mi zdá poněkud kostrbaté. Mnohem přínosnější se mi jeví poohlédnout se v zákoně Novém, zda tam nejsou nosnější etická témata pro dnešek. A opět: nejen pro křesťany.

Zde bych chtěl předložit některé z nich. Nechci vytváře nové desatero nebo nějak zatracovat Starý zákon. Chci jen ukázat, že Bible je stále krásná a moudrá kniha, která stojí za to.

Zdržet se násilí a zabíjení (Lukáš 6: 27 - 28 )

Ano, v Mojžíšových deskách je „nezabiješ“, ale to se vztahovalo jen na souvěrce. Ostatně ihned, jak se vrátil Mojžíš z hory, tak se svými věrnými vybil půlku izraelského tábora. Příkaz zdržet se násilí je mnohem širší, ale Starý zákon násilí nezapovídá. A zcela chybí nedopouštění se násilí vůči stvoření (přírodě), a to je důležitý apel environmentální.

Nezneužívat omamné látky (Marek 15:23)

V novozákonních epištolách se můžeme na několika místech dočíst i doporučení pití vína, avšak i varováním před opilstvím. např. 1 Kor 5,11. To se mi jeví jako velice důležité a potřebné pro dnešní dobu. Existují omamné látky (alkohol, nikotin), které byly legalizovány, a jsou téměř ve všech státech světa povoleny či alespoň tolerovány, stejně jako je toleruje většina světových náboženství. Přitom je zřejmé, že problém není v omamných látkách samotných, ale v jejich zneužívání vedoucím k závislosti. Bez ohledu na zákonodárství té či oné země je přílišné užívání omamných látek, a zejména jejich zneužívaní, nemorální, ale starozákonní desatero k tomu mlčí přesto, že už v té době byly omamné látky problém.

Nelhát (Přísloví 6:16)

Naše babička říkávala, kdo lže, ten krade. Jak jsem pochopil později, nemyslela to jen tak, že kdo je ochoten lhát, bude později nakloněn tomu i krást. Myslela to také takto: Kdo jinému lže, ten mu krade pravdu. Proto také Jan Hus kázal: „hledej pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, prav pravdu, drž pravdu, braň pravdy až do smrti“. „Starozákoníci“ ovšem mohou lhát až se hory zelenají, hřích neudělají, ledaže by podali křivého svědectví.

Nekrást (Mojžíšova 6:2)

Nekrást je starozákonní a platí pořád. Jen je tady trochu problém s nehmotným vlastnictvím. To totiž tehdy v podstatě neexistovalo. Pokud byl psaný text spojen s kamenným kvádrem, hliněnou destičkou či pergamenem, byla krádež duševního vlastnictví spojena s materií, takže rozlišovat nebylo třeba. Také kvalitní kopie či opisy měly cenu originálu. Od doby vynálezu knihtisku a později digitálního záznamu se mi zdá duševní vlastnictví velmi mlhavé. Na to narazil už Andy Warhol, když okopíroval známé Campbellovy plechovky a byl žalován pro krádež duševního vlastnictví. Podle mého názoru jsou zveřejněné informace (na rozdíl od věcí) volně šiřitelné a jejich hodnota spočívá právě v tom, že je lze sdílet. Otevřený přístup k informacím umožňuje lepší rozhodování lidí. Pokud jde o umění, tak autorský zákon chrání vydavatele a výrobce, nikoliv autory a umělce. Na toto se opravdu nedá vztahovat desatero psané do kamenných desek. Tedy ano, rozhodně nekrást, ale jen to co skutečně někomu patří.

Nebýt chamtivý (Korintským 5:11)

Chamtivost, hamižnost a nenasytnost se nedají srovnávat s kradením. I úplně poctivě získaný majetek, který nepotřebuješ, je z etického hlediska špatně. Získám-li třeba dům jako legální dědictví po babičce, nic proti tomu, ale hromadění majetku jako cíl a smysl života? Starý zákon takovou situaci nemohl předvídat, a tak je v tomto směru nepoužitelný. V kázání na hoře je i tato věta :„Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království.“ (Mt 19,24)

Starat se o rodinu (Timoteovi 5:8)

Starý zákon přikazuje „cti otce a matku“, ale už nic neříká o tom, že by se měl člověk starat o rodinu, tedy o děti a partnera. Ortodoxní katolík či judaista jistě neporuší desatero, když se místo rodině bude věnovat náboženské kontemplaci. Děti ho však musí milovat a ctít.

Pomáhat bližnímu (Pavel 13:1)

Miluj bližního jako sebe sama - tento bod ve starozákonním desateru nenajdete, přesto, že si spousta lidí myslí, že tam někde je. Pomáhat bližnímu by mělo být určitě zakotveno vysoko v etických zásadách každého morálního člověka. Např. almužna, kterou můžeme vnímat obecně také jako pomocí bližnímu, je jedním z pěti sloupů Islámu. Jde ovšem o to, kdo vlastně je ten bližní. Příslušník rodiny, klanu, národa, rasy, lidstva? Anebo tam patří i šimpanz, orangutan a třeba i netopýři? Ježíš v podobenství o Samařanu ukázal, že tato otázka je špatně položená. Spíš bychom si měli klást otázku „Komu já jsem bližním?“

Být trpělivý a laskavý (Jakub 3:17)

Mnoho lidi považuje tyto ctnosti za známku slabosti. Netrpělivostí a hrubostí ovšem často škodíme mnohem víc, než kdybychom někoho okradli. V Bibli se píše: “Moudrost shůry je především čistá, dále mírumilovná, ohleduplná, ochotná dát se přesvědčit, plná slitování a dobrého ovoce, bez předsudků a bez přetvářky.”

Nesmilnit (Mojžíšova 20:10)

Ano, toto je v desateru. Málo co mělo v dějinách náboženství a etiky tolik různých výkladů. Ledacos, co v Sodomě bylo hříchem, bychom dnes považovali spíš za lehké erotické osvěžení či diverzitu. Pořád sem ale patří znásilnění, či zneužívaní dětí a hendikepovaných osob. Asi zde platí více než kde jinde, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.

Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiňit jim ( Tobiáš 4:15)

Karel Havlíček ve svých Epigramech píše : „Co sám nerad, nečiň jinému!/ žáku pravil kantor kdesi /třepaje ho při tom za pačesy.“ Toto zlaté pravidlo etické, tento kategorický imperativ, Dekalog neobsahuje. Neobsahuje také nic o nábožesnké a etnické toleranci, o lidských právech atd., což nenajdeme (a nehledáme) ani v zákoně Novém.

Desatero může být odrazovým můstkem pro rozvíjení etických úvah, ale stěží může být nějakým dokonalým a nepřekonatelným souhrnem či kompendiem etiky (takové pojetí přežívá spíš v lidové tradici). Nenáboženská autonomní etika říká, že jde o racionální záležitost, a na tom, co je dobré jednání, se shodne věřící s nevěřícím. Ovšem to, že víme, že něco je dobré, ještě totiž neznamená, že tak budeme jednat – potřebujeme k tomu motivaci.

Autor: Mojmír Vlašín | čtvrtek 28.8.2014 10:37 | karma článku: 14.24 | přečteno: 732x

Další články blogera

Mojmír Vlašín

Chvála bláznovství

Říká se, že děti a blázni mluví pravdu. A bylo to v Andersenově pohádce právě dítě, které křičelo: „Císař je nahý!“. A mělo pravdu.

27.12.2022 v 10:10 | Karma článku: 5.44 | Přečteno: 163 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 12.62 | Přečteno: 136 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 281 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.53 | Přečteno: 487 | Diskuse
Počet článků 262 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1393

Autor je  biolog, který se celou svou profesní dráhu věnuje ochraně přírody a to jak teoreticky (vyučování na dvou univeristách), tak i prakticky (prací v nevládní organizaci Veronica a v komisi životního prostředí města Brna). Ke koníčkům a zálibám patří lehká turistika (spíš vandrování), permakultura a hraní amatérského divadla.

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...