Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak urychlit stavbu dálnic

Náklady na české dálnice se vyšplhaly až na 227 milionů na kilometr, čímž se tyto dopravní stavby dostaly mezi nejdražší v Evropě. A jak ukazuje příklad dálnice typu „velbloud“ na Ostravu, tak i nejhorší. 

 

Jako hlavní důvod se udává korupce. Přesto se bez důkazů připisuje tzv. „ekologům“, že protestují proti všem dálnicím, a že protesty dálnice prodražují (a zdržují).  Požádal jsem proto Ministerstvo dopravy (dále MD) o informace k výstavbě dálnic v Česku (kdy a kolik kilometrů se postavilo). Zároveň jsem si ověřil, proti kterým vedly spolky (dříve občanská sdružení) protesty. Mezi ně nepočítám například protesty a zdržení způsobené majiteli pozemků a obcemi. Spolky podávaly námitky nebo jinak protestovaly proti těmto dnes již realizovaným dálnicím: D5 obchvat Plzně - asi 20 km a D11 Libice – Hradec Králové 52 km. Z dálnic, které jsou schváleny a nebo jsou právě ve výstavbě, protestovaly spolky proti D1obchvat Přerova - asi 25 km, D3 Praha – Nová Hospoda asi 57 km, D8 Lovosice – hranice SRN asi 40 km. Ve všech těchto případech šlo o požadavek na jinou trasu, v případě D5 a D8 dokonce o kratší trasu. Ani v jednom případě nešlo o to, že by spolky odmítaly výstavbu dálnice úplně. Z údajů MD jsem dále zjistil, že v Česku je aktuální délka (ke konci r. 2017) dálniční sítě 1 250 km, z toho do roku 1990 bylo zprovozněno 194 km na trase Brno – Praha, 65 km na trase Brno – Lanžhot a 23km  na trase Brno – Rousínov, celkem 282 km. Tato část je tedy mimo hru, protože před Listopadem o nějakých protestech nemohla být ani řeč (a mnozí propagátoři dálnic by se do těch dob rádi vrátili). Od r. 1990 bylo tedy postaveno 968 km dálnic. Protesty spolků (odvolání, rozklady, námitky) byly vedeny proti 196 km, tj. 20 % trasování (kilometráže) dálnic. Jinými slovy, 80% dálnic bylo v Česku postaveno, aniž by se povolovacího procesu účastnily environmentální spolky.
Protesty (jak se ukázalo) byly vesměs velmi racionální. Spolky namítají především zbytečné ničení přírody, chybějící protihluková opatření a podobně. Například spolek Děti Země se na základě analýzy svých materiálů domnívá, že k obrovskému sesuvu asi 500 tisíc m3 zeminy dne 7. června 2013 v km 56,5 dálnice D8 nemuselo dojít, pokud by Ministerstvo životního prostředí a Ředitelství silic a dálnic (dále ŘSD) respektovaly kritické výhrady geologů z České geologické služby (dříve se to jmenovalo jinak). Ti aktivně a opakovaně v letech 1995 až 2004 upozorňovali, že ministerstvem vybraný koridor je z hlediska vysokého rizika sesuvů nejméně vhodný. Na tento nesoulad spolky v odvoláních setrvale poukazovaly. Marně.
Spolky měly vždy zcela striktně dané termíny, ve kterých mohou podávat protesty, odvolání a rozklady. Pokud by to nestihly, na jejich vyjádření by (a to správně a v souladu se zákonem) nebyl vůbec brán zřetel. Je zajímavé, že v časové tísni dokáží spolky napsat protesty, odvolání a rozklady tak, že jim odvolací orgán většinou musí dát zapravdu, zatímco úředníci na tom pracují i několik let. Podívejme se krátce na dálnici  D1107. Ministerstvo dopravy na základě žádosti  ŘSD ze dne 6. prosince 2013 vydalo dne 4. prosince 2017 stavební povolení pro úsek dálnice  D1107 Smiřice – Jaroměř. Povolení obsahuje třicet pět podmínek, za kterých je možné dálnici v délce asi sedmi kilometrů stavět. Zájmy ochrany přírody a životního prostředí jsou v rozhodnutí dobře ošetřené a proto se proti stavebnímu povolení neodvolal ani spolek Děti Země ani žádné jiné environmentální sdružení. Vydání stavebního povolení přesto trvalo 4 roky, ale za průtahy není nikdo kritizovaný. Spolky za to nemohou a střílet do vlastních řad se Ministerstvu dopravy asi nechce.
Jak tedy urychlit výstavbu dálnic? Podívat se na povolení k úseku do Jaroměře (aby se vědělo, jak to má vypadat), zjistit, kdo je zodpovědný za průtahy (aby se vědělo, proč to tak trvalo) a respektovat odborně podložené námitky spolků (aby se to nesesouvalo).
 

Autor: Mojmír Vlašín | úterý 23.1.2018 10:45 | karma článku: 23,76 | přečteno: 1227x
  • Další články autora

Mojmír Vlašín

Chvála bláznovství

Říká se, že děti a blázni mluví pravdu. A bylo to v Andersenově pohádce právě dítě, které křičelo: „Císař je nahý!“. A mělo pravdu.

27.12.2022 v 10:10 | Karma: 5,44 | Přečteno: 167x | Diskuse| Hyde park

Mojmír Vlašín

Proč nechci ohňostroje

Ohňostroj je vynález starověku (Čína, Indie) a do starověku tato zábava také patří. Tak jako už dnes neházíme jinověrce lvům, tak také bychom měli zvážit, zda opravdu potřebujeme anachronickou ohňostrojovou zábavu.

30.1.2019 v 9:22 | Karma: 22,83 | Přečteno: 818x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mojmír Vlašín

Větrné elektrárny a miliony

V sobotu 26.1.2019 vyšel Víkendu MFD článek o úbytku ptáků od I. Breziny, kde je tvrzení že : „Miliony ptáků rozsekají rotory „ekologicky čistých“ větrných elektráren, spousta opeřenců uhoří na sloupech elektrického vedení"

28.1.2019 v 22:59 | Karma: 21,32 | Přečteno: 1219x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mojmír Vlašín

Sucho a zakopaný pes

Meliorace jsou od latinského slova meliorem - zlepšovat. Ve skutečnosti to je však většinou zhoršování.

6.10.2018 v 18:09 | Karma: 17,50 | Přečteno: 514x | Diskuse| Občanské aktivity

Mojmír Vlašín

Proč kandiduji za Zelené?

Poprvé jsem kandidoval za Zelené do voleb do zastupitelstva města Brna už v roce 1990. A kandiduji zase. Proč ?

2.10.2018 v 21:18 | Karma: 15,13 | Přečteno: 543x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Alpský hotýlek centrem špionáže? Číňané měli výhled na základnu pro F-35

18. května 2024  14:02

Švýcarský hotel Rössli ve vesnici Unterbach se v posledních letech stal tématem hovorů členů...

Střelec na Fica přiznal vinu. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný

18. května 2024  11:09,  aktualizováno  13:55

Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...

Sudetští Němci na sjezdu pochválili dialog s Čechy. Zahráli i českou hymnu

18. května 2024  12:35,  aktualizováno  13:51

V sobotu, na druhém dni sjezdu Sudetoněmeckého krajanského sdružení (SL), které zastupuje zájmy...

Soud poslal do vazby muže podezřelého z pobodání řidiče v Rokycanech

18. května 2024  13:30

Šestatřicetiletý muž, kterého policie obvinila z pokusu o vraždu za ozbrojený útok v Rokycanech,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 262
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1393x
Autor je  biolog, který se celou svou profesní dráhu věnuje ochraně přírody a to jak teoreticky (vyučování na dvou univeristách), tak i prakticky (prací v nevládní organizaci Veronica a v komisi životního prostředí města Brna). Ke koníčkům a zálibám patří lehká turistika (spíš vandrování), permakultura a hraní amatérského divadla.


Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License